Brisbane & Alice Springs! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Judith Romar - WaarBenJij.nu Brisbane & Alice Springs! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Judith Romar - WaarBenJij.nu

Brisbane & Alice Springs!

Door: judithromar

Blijf op de hoogte en volg Judith

15 Januari 2012 | Australië, Alice Springs

Bedankt voor alle felicitaties!!

We beginnen in Brisbane want daar zijn we zaterdag aan gekomen!

In het hostel wat we op internet gevonden hadden, hadden ze wel plaats maar niet samen op 1 kamer.
Dus ik op de vrouwen kamer en Hendrik Jan in de Mixed room. De volgende dag kon ik ook naar die kamer.
Maar als je denk dat 7 vrouwen er een rommel van kunnen maken dan weet je nog niet hoe goed 6 heren en een vrouw dat kunnen!! Allemachtig!!
We hebben die avond weer een bioscoopje gepakt: The ides of march.

Zondag ochtend hebben we over een markt gelopen niet ver van ons hostel! Ik heb hier een super leuk souvenir voor Ingrid gevonden!
En rond 11 uur zaten wij eens luxe aan een cocktail op terras!
Ook stond er een heel groot reuzenrad waar we in zijn gegaan.
We hadden een uitzicht over de hele stad! Na het reuzenrad zijn we met een boot-bus over het water gevaren.
De boot gaat van haventje naar haventje maar je kan ook gewoon blijven zitten zo zie je ook heel wat van Brisbane!
Daarna zijn we lekker uiteten geweest. We zaten bij een restaurant vlak bij een buiten zwembadje waar live gefilmd werd voor Chanel 9.
Vorig jaar was namelijk het restaurant waar we nu zaten overstroomd en ze waren een documentaire aan het maken van hoe het nu een jaar later is.
En inderdaad de camera was ook op ons gericht terwijl we lekker zaten te eten!
Of het is uitgezonden geen idee maar wel leuk.

Maandag zijn we op jacht gegaan voor een dokter voor de Ford.
En als je denk dat je dat bij 1 garage kan doen helaas want er is er één gespecialiseerd in airco, de ander weer in gas/lpg, en een ander weer ergens anders in.
Omdat we best wel schrokken van de prijs wat het koste om de airco te maken gingen we eerst een informeren wat het koste om er voor te zorgen dat we goed op gas konden blijven rijden.
Dit viel wel mee allen konden ze het dinsdag ochtend pas maken en de airco kon die middag nog.
Na een kort overleg toch maar besloten om het te doen. Sinds de overstroming is het erg warm in Australië en richting Alice Springs ging het niet cooler worden en is het met een graad of 40 wel lekker als de airco het doet…
Hier hebben we wel geteld 1 dag plezier van gehad en toen we de auto woensdag weer wouden starten was het einde verhaal.

Dinsdag hadden we halverwege ook weer last van een warme motor…
Maar hoe kan dat want het koelvloeistof systeem was gerepareerd… Onze radiator was helemaal verroest.
De man bij wie we aan gingen vond het een wonder dat we nog zover gekomen waren want door de roest en rommel zat hij nog dicht maar het was verder niks meer.
Gelukkig zijn Ford onderdelen overal en kosten ze nog niet heel veel en konden we naar 2 uur weer verder.
Wel waren we er achter gekomen dat we liever niet in het donker rijden.
Mensen hadden ons al gewaarschuwd voor die domme kangoeroes maar het is echt onwijs!
We hebben nog nooit zo veel hindernissen gehad. Overal in Australië staan bordjes met “pas op kangoeroe’s” maar hier stonden er 0, maar er lagen me toch een onderdelen op de weg!!
Dan weer een hele, dan 1 zonder hoofd, dan 1 waar de roofvogels lekker van aan het snoepen waren dan moest er nog één even snel oversteken man man.
En s’ nachts is dit dus helemaal geen pretje want ze zijn dol op auto lampen.
We hebben het gelukkig overleefd! Zonder schade.

Woensdag hield de airco er mee op.
Dus nog even langs een dealer voor de airco die wel het lek gevonden had. Maar aangezien er een halve dag werk aan zat wat niet die dag kon en wij nog 700 km moesten rijden en een hostel besproken hadden gingen we weer lekker warm verder.
Wel hadden deze mensen even contact opgenomen met het bedrijf wat onze airco gemaakt dacht te hebben om te vertellen wat er nu mee aan de hand was.
(Zodat als wij heeeel boos terug kwamen ze dat mooi voor 0 euries even mochten oplossen want daar zat het lek de hele tijd al… stelletje amateurs…)

Voor de laatste dag, donderdag stond er nog maar even ruim 1000km op de teller. We hadden de wekker om 4.30 gezet dus zodra het licht was konden we gaan.
Toen we eenmaal lekker op weg waren zagen we heel veel rook, brand.
Naarmate we dichterbij kwamen zagen we dat het een bos brand was.
Aan beide kanten van de weg. Maar de auto voor ons reed gewoon door dus wij ook.
Zo reden we dus door de rook op de weg met 3 meter naast ons brand en aan de andere kant 100m verderop ook brand. Het was even spannend maar we zijn er heel doorheen gekomen!
Daarna konden we weer rustig verder rijden.
We kregen nog 2 keer alcohol controle en om half 4 waren we in Alice Springs!!
Na ons gemeld te hebben bij het besproken hostel zijn we naar een informatie punt gegaan en hebben we een 2 daagse trip geboekt naar Kings Canyon, Olgas en Uluru (ayers rock). We werden voor deze trip de volgende ochtend om 5.55 opgehaald bij het Hostel.
We zijn die avond nog even uiteten geweest en we hadden van een Nederlands meisje wat bij het informatie kantoor werkte te horen gekregen dat als je rond 19.30 op de berg midden in de stad stond je een mooie zons ondergang kon zien dus dat hebben we gedaan!

Vrijdag de 13e werden we dus om 5.55 opgehaald in een grote bus.
Met deze bus reden we 3 uur naar een volgend verzamelpunt waar we opgesplitst werden.
Sommige deden een 3 daagse trip en andere een dag.
Wij hadden gids Bernie. We waren met zijn 5e, Bernie, 2 dames uit Zimbabwe waarvan er 1 al jaren in Melbourne woont en wij 2.
Maar het was reuze gezellig. De eerste dag gingen we naar Kings Canyon. We hebben daar een wandeltocht van 5,5km gemaakt (ruim 4 uur) over de bergen.
Super mooi!!
s ‘Avonds sliepen we in een motel waar we ook het dineer kregen.
Het motel stond bij het verzamel punt waar we de volgende ochtend om 9.00 uur weer moesten staan want dan was de bus er weer.

Zaterdag gingen we naar Olgas en Uluru (ayers rock). Met een groep van 14 man.
We hadden 2 gidsen Dave en Lyn. Onderweg wisten ze heel veel te vertellen over deze plaatsen en ook tijdens het wandelen.
We zijn eerst naar Olgas gegaan en daarna naar Uluru. Echt een prachtig gebied. En die Aboriginals zien er heeel raar uit!!!

Ook zijn we nog bij een souvenirs shop geweest en heb ik wat voor me vader en moeder gescoord.
En ook Hendrik Jan heeft wat gevonden voor in zijn nieuwe huisje!
Sorry Suzan ik ga ook echt nog wel wat voor jou vinden hoor!!

P.s. Wist je dat:

- Je hier trucks (road trains) met 3 tot 4 aanhangers heb i.p.v. een magere 2 in Nederland.
- Hendrik Jan hostels slaap bunkers vind?
- Het alarm nummer 000 is?
- Je als je 16 jaar bent en je auto theorie heb gehaald je met je ouders mag auto rijden? Als je 120 uur op je 18e heb gehad mag je zo afrijden. (de meeste slagen in 1 keer)
- De treinen in Sydney alleen tussen 2 en 4 s’ nachts niet rijden?
- Wij nog steeds elke dag heeel veeeel ijsjes eten?
- Je de echte road trains alleen maar in the outback tegen komt en niet in de stad?
- Dit verslag zo lang is geworden omdat we hier weinig internet en bereik hebben?!

• 15 Januari 2012 - 09:59

Ageeth:

Als eerste nog gefeliciteerd met je vaders (kippie's) verjaardag!
    Wat hebben jullie weer mooie dingen meegemaakt zeg, de natuur ziet er geweldig uit.
    Wel jammer dat de Ford het een beetje af laat weten, fijn dat die laatste garage gebeld heeft naar die amateurs, hopelijk gaat het idd lukken om hem straks gratis te laten maken. Toen wij 20 jaar geleden met een camper door Amerika toerden, hadden we ook pech met dat ding, we kwamen stil te staan in een indianen reservaat, dat was ook een belevenis. Achteraf kun je er om lachen maar toen waren er nog geen mobieltjes en was het best spannend.
    Nou geniet nog lekker, dat zal wel lukken! Doei

• 15 Januari 2012 - 12:09

Judith:

Wat heb je weer een hoop beleefd!
    Hopen dat jullie zo blijven genieten! ;) Hier alles goed! Wout eet sinds van de week ook brood en aardappelen! Nou geloof mij, hij vind het heeeerlijk! :)

Dikke knuffel!

• 15 Januari 2012 - 12:10

Renate:

Anders vul ik even jou naam in ipv die van mezelf.. ;) Je weet iig dat ik heel hard aan je denk! :P x Renaat

• 15 Januari 2012 - 13:39

Suzan:

last best!

• 15 Januari 2012 - 17:54

Wout En Tineke:

hoi jud en hendrik jan
    weer met heel veel verbazing jullie reisverslag gelezen, wat een prachtig verhaal plus alle belevenissen met de auto,we hopen dat er nu toch wat aan gedaan kan worden, het is geen grapje zonder airco bij die temperaturen, wij hebben er hier geen last van, want het is hier nog steeds herfst!!!!! wij hebben deze week tineke van de camping (je weet wel van toos)op visite gehad en al je belevenissen laten lezen en zien ze vonden het top en we moesten je de groetjes doen bij deze dus.hoe lang blijft hendrik jan nog? geniet nog lekker. heel veel groetjes uit enschede wout en tineke

• 17 Januari 2012 - 16:40

Opa En Oma Romar.:

Hallo Judith en Hendrik-Jan,
    Vanmorgen hebben we je mooie kaart ontvangen,hartelijk bedankt hoor!
    Geweldig,wat jullie allemaal zien in dit mooie land.Hendrik-Jan,jou vacantie zit er Donderdag op,we wensen je een goede terugreis vol met veel indrukken van dit land.En Judith,jij gaat nu alleen verder met wat er te zien en te beleven valt.We lezen het wel weer in het volgende verslag,daar kijken we nu alweer naar uit!Liefs van Opa en Oma.